menusearch
rasanehsaz.ir

سامانه مدیریت دانش و آرشیو اسناد کایزن

سه شنبه ششم اردیبهشت ۰۱
(2)
(0)
سامانه مدیریت دانش و آرشیو اسناد کایزن

سامانه مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات و اسناد

 

 

معرفی سامانه:

 

سامانه مدیریت دانش کایزن راهکاری نوین را برای به کارگیری مستندات و تجربیات سازمان به‌عنوان یک منبع ارزش ارائه می‌نماید. به‌طورکلی مستندات مدوّنی که در قالب اسناد در سازمان‌ها ثبت و بایگانی می‌شود، به‌عنوان دانش آشکار سیستم تلقی می‌شود. از سوی دیگر تجربیات نیروهای انسانی در سمت‌های مختلف، یکی دیگر از منابع دانش است که معمولاً به شکل غیر مدون و محاوره‌ای منتقل می‌شود و به دانش پنهان موسوم است. سامانه مدیریت دانش کایزن برای گردآوری و مدیریت دانش آشکار، بانک اسناد را در نظر گرفته است و دانش پنهان سیستم را در یک فضای همفکری و در قالب انجمن‌ها و اتاق‌های گفتگو جمع آوری و مدیریت می‌کند.

 

 

الزامات استقرار سامانه مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات در سازمان عبارت‌اند از:

 

  • استمرار رشد سازمانی و عدم ایجاد انقطاع مکرر در فرآیند تعالی
  • افزایش انعطاف‌پذیری سازمانی در ایجاد تحول سریع، جهت انطباق به‌موقع و مناسب با شرایط متغیر محیطی
  • افزایش نوآوری سازمانی و در نتیجه ارتقاء توان رقابتی سازمان
  • رشد انگیزش عمومی کارکنان سازمان به دلیل قرار گرفتن در محیطی پویا و یادگیرنده
  • همسویی با تحولات کلان اقتصاد جهانی در راستای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌محور
  • توسعه سرمایه‌های فکری سازمان به خصوص سرمایه‌های انسانی
  • افزایش قابلیت یادگیری سازمانی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار
  • هدایت فرآیندهای فکری سازمان به سوی تحقق سیستماتیک (به خصوص اخذ تصمیمات به‌صورت سیستماتیک)
  • افزایش بهره‌وری سازمانی در بکارگیری دانش موجود (حداکثر استفاده از دانش سازمانی)
  • تسلط بر دانش سازمانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمانی از طریق قابل مدیریت ساختن آن و در نتیجه توسعه و بهبود آگاهانه و هدفمند دانش سازمانی
  • جلوگیری از ریزش دانش سازمانی با از دست دادن نیروی انسانی سازمان (بازنشستگی، اخراج، ترک خدمت، فوت، ...)
  • پاسخگویی و انطباق طبیعی و غیرقابل انکار با شرایط نوین حاکم بر فضای کسب و کار که در آن سازمان‌ها ناگزیر به رقابت بر مبنای دانش هستند.
  • افزایش توان سازمان در مهار و بکارگیری دانش سازمانی، به خصوص دانش پنهان سازمانی که در حین فعالیت روزمره و تجارب متعدد سازمانی در ذهن افراد ایجاد می‌شود و متأسفانه اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
  • تحول در رویکرد و تغییر پارادایم حاکم بر ارزیابی و اندازه‌گيری عملکرد سازمان‌ها و کمرنگ شدن معیارهای مالی و تأکید روزافزون بر سرمایه‌های فکری و ناملموس سازمانی
  • دانش محوری در حرکت‌های استراتژیک سازمان‌ها
  • ویژگی‌های خاص این منبع جديد (دانش): دانش منبعی پایان‌ ناپذیر و نامحدود است، استفاده از این منبع تنها موجب کاهش آن نمی‌شود بلکه بر آن می‌افزاید، انتقال آن به دیگران موجب کاهش آن نمی‌شود.
  • هدفمند ساختن فعالیت‌های مربوط به شناسایی، ایجاد، کسب، ذخیره‌سازی، تشریک، بکارگیری، بهنگام‌سازی دانش سازمان، مطابق نیازهای واقعی فرآیندهای سازمانی و در نتیجه بهبود عملکرد کلی سازمان
  • ضعف مدل‌های مالی در بیان دینامیک دانش سازمانی و در نتیجه معطوف‌شدن توجهات بر توسعه مدل‌های جدید دینامیک دانش سازمانی
  • ناتوانی سیستم‌های مدیریت اطلاعات در پاسخگویی به نیازهای سازمانی (به دلیل بی‌توجهی به دانش پنهان سازمان‌ها)
  • توسعه غیر کارآمد و حتی بی‌هدف فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها و اتلاف سرمایه‌های سازمانی بدلیل سرمایه‌گذاری‌های بی‌هدف
  • تغييرات سريع بازار و لزوم واکنش سريع سازمان‌ها
  • گسترش انفجاری دانش بشری
  • تغيير پارادايم در نگرش سازمان‌ها نسبت به منابع

 

برخی از امکانات سامانه مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات و اسناد کایزن عبارت‌اند از:

  • ثبت و مدیریت دانش فردی
  • تعریف نامحدود مخازن دانش در سازمان
  • ثبت و مدیریت تجربه‌ها و ایده‌ها
  • ثبت اسناد و مدارک دانشی و بررسی، تایید و بازنگری آن‌ها
  • ثبت و مدیریت اسناد محصولات و خدمات، اسناد پروژه‌ها، اسناد اداری و...
  • تعریف و مدیریت فرآیند ارزیابی تجربیات، ایده‌ها و ...
  • تعریف و مدیریت ارزیابی دانشی
  • امتیازدهی به دانش‌های ثبت شده شامل ایده‌ها و تجربه‌ها و ...
  • بارگذاری و ثبت فیلم و اسناد آموزشی
  • امکان گفتگو در خصوص موضوعی خاص و ثبت دانش و نتایج حاصل از گفتگو
  • درج مباحث دانشی و حل مسائل در حوزه‌های مختلف
  • ثبت اسناد، مدارک و نتایج سمینارها و کنفرانس‌ها به صورت مکانیزه و طبقه‌بندی شده
  • ایجاد کتابخانه‌های دانشی به‌صورت طبقه‌بندی شده و ساختارمند
  • انواع جستجو در اطلاعات و اسناد دانشی ثبت‌شده
  • امکان تعریف قوانین جستجوی پیشرفته با قابلیت ارائه پیشنهاد موارد مشابه برروی اطلاعات ثبت شده
  • ارائه آمار اطلاعات و دانش‌های ثبت‌شده، ارزیابی‌شده و ...
  • گزارشات مدیریتی و پویا از مخازن دانش سازمانی و آرشیو اطلاعات سازمان
  • برخی از کاربردهای سامانه مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات و اسناد کایزن عبارت‌اند از:
  • آرشیو و مدیریت دانش فردی، ثبت و مدیریت تجربه‌ها و ایده‌ها و...
  • آرشیو و مدیریت اسناد مکتوب، پرونده‌ها، نامه‌ها، گزارشات و...
  • ثبت اسناد و مدارک دانشی و بررسی، تایید و بازنگری آن‌ها
  • ثبت و مدیریت اسناد محصولات و خدمات، اسناد پروژه‌ها، اسناد اداری و...
  • ایجاد آرشیو‌های سمعی بصری و چندرسانه‌ای
  • بارگذاری و ثبت فیلم و اسناد آموزشی
  • امتیازدهی به دانش‌های ثبت‌شده شامل ایده‌ها و تجربه‌ها و ...
  • ثبت اسناد، مدارک و نتایج سمینارها و کنفرانس‌ها به‌صورت مکانیزه و طبقه‌بندی‌شده
  • ایجاد کتابخانه‌های دانشی به‌صورت طبقه‌بندی‌شده و ساختارمند
  • ایجاد آرشیو کتب و مقالات، نشریات، پژوهش‌ها و...

مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات

 

 

برخی از مزایای سامانه مدیریت دانش و آرشیو اطلاعات و اسناد کایزن عبارت‌اند از:

 

  • کسب و حفظ دارایی‌های فکری.
  • ایجاد یک بانک دانش سازمانی قابل جستجو.
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری سازمانی.
  • تشویق کار تیمی.
  • شناسایی شکاف‌ها در دانش سازمانی.
  • کاهش زمان آموزش کارکنان (کوتاه‌سازی منحنی یادگیری).
  • بهینه‌سازی بازیابی منابع دانشی.
  • اطمینان از ارزش و اعتبار دانش‌ها.
  • آگاهی از میزان اثربخشی دانش‌ها در سازمان.
  • افزایش انگیزه مشارکت در فعالیت‌های مدیریت دانش.
  • گزارش و تحلیل تمامی فعالیت‌های دانشی انجام شده در نرم‌افزار
  • شمای کلی سامانه مدیریت دانش

 

 

 

 

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
حبیب اله کریم خانی
دوشنبه بیست و نهم خرداد ۰۲
پاسخ
()
()
با سلام وتحيات الهي وصلوات برمحمد وآل محمد احتراما به استحضار مير ساند که اينجانب براي ثبت پيشنهاد خود به سامانه مراجعه ،ولي متاسفانه تا کنون موفق به ثبت آن نشده ام مستدعي است در صورت امکان وضعيت اي سايت وسامانه را بررسي ورفع مشکل بفرماييد.. من الله التوفيق الصابرين من اتبع الهدي